Rada Miejska podjęła kilka uchwał, które regulują gospodarkę śmieciową w gminie. Samorząd ustalił zasady odbioru śmieci, pobór opłaty co dwa miesiące, zdecydował się wesprzeć rodziny wielodzietne.
Nowe przepisy regulują dokładnie zasady odbioru śmieci. Właściciel posesji, rolnik będzie musiał wystawić pojemnik, kosz czy worek na śmieci na krawędzi jezdni, dopiero wtedy śmieci zostaną zabrane. Opłaty będą zbierane co dwa miesiące, a nie jak wcześniej co miesiąc, tak samo jak za wodę. Będzie się tym zajmował pracownik, który już zbiera opłaty za wodę i ma 6 proc. prowizji od zebranej kwoty. Jednocześnie sprawdzi licznik, wyda worki na śmiecie, zwróci uwagę, udzieli rady. Tym samym będzie to taki system kontroli.
Radni ustanowili także system dopłat do rodzin powyżej 4 osób. Jest takich na terenie gminy 300. Będzie to kosztowało budżet 35 tys. zł rocznie. - Jednogłośnie zatwierdziliśmy dopłaty do rodzin wielodzietnych – mówi przewodnicząca Rady Miejskiej, Krystyna Wieczorek. – Zdecydowaliśmy się na takie prorodzinne posunięcie, zrobiliśmy ukłon w kierunku rodzin wielodzietnych, które nie zawsze są w najlepszej kondycji finansowej.
Przypomnijmy, opłaty od lipca wynoszą 7 zł od osoby za śmieci segregowane, 12,50 zł - za niesegregowane. Mieszkańcy powinni składać deklaracje do końca maja. Są w urzędzie gotowe blankiety. Przetarg na wywóz śmieci to ostatnie przedsięwzięcie i powinien być rozstrzygnięty do końca czerwca.
Podczas sesji burmistrz Marcin Majcher powiedział, że Rada Nadzorcza i Spółdzielnia Mieszkaniowa nie powinny obarczać gminy zbieraniem opłat. - Spółdzielni nie możemy zwalniać ze wszystkich obowiązków – stwierdził. - To jest niedopuszczalne, przepisy są jasne i zdecydowane. Wszędzie za wyjątkiem Ożarowa jest tak, że spółdzielnia rozlicza się globalnie, jedynie u nas wykonujemy za nią pracę. Z Zarządem Spółdzielni Mieszkaniowej będziemy podpisywać umowę na opłatę za śmieci.
Jeden śmietnik przewidziany jest na 3-4 bloki. Będą w nim kosze do segregacji śmieci, do odpadów zmieszanych. Jeśli mieszkańcy zdecydują się na segregację, będą mniej płacić. Jeśli nie, to śmieci zmieszane będą ważone, Gdy wyjdzie, że zostało przekroczone 30 kg na osobę, gmina obciąży spółdzielnię po 12,50 zł za osobę. Nie mieszkańca, bo nie jest niczemu winien. Spółdzielnia ma obowiązek sprzątać, ale ma też obowiązek, by jej mieszkańcy segregowali śmieci.
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, osoby które zamieszkują daną nieruchomość położoną na terenie gminy są zobowiązane od 01.07.2013 do wnoszenia opłat do budżetu gminy. Opłaty ponoszą mieszkańcy faktycznie zamieszkujący daną gminę. W przypadku przebywania osób zameldowanych poza miejscem zameldowania na czas dłuższy niż 3 miesiące należy złożyć w Urzędzie Miejskim oświadczenie o takim fakcie, pod rygorem odpowiedzialności karnej. Osoby przebywające poza miejscem zameldowania to np. młodzież ucząca się i studiująca w ośrodkach akademickich, osoby pracujące w delegacjach, osoby które wyjechały za granicę. Takie osoby będą ponosiły opłaty w miejscu faktycznego przebywania.